7 листопада 2011 р.

Реформування охорони здоров'я: міфи і реальність

Автор: Маловичко С.П., голова постійної комісії з охорони здоров'я, сім'ї, материнства та дитинства Громадської ради при Донецькій ОДА 

4 серпня 2011 року, вступив в силу Закон України "Про порядок проведення реформування системи охорони здоров'я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях і місті Києві", який визначає організаційні та правові засади реформування системи охорони здоров'я в зазначених регіонах. Закон ставить своєю метою "впровадження та відпрацювання нових організаційно-правових та фінансово-економічних механізмів, спрямованих на підвищення ефективності та доступності медичного обслуговування населення і є необхідними для розвитку системи охорони здоров'я України". Чи всі ідеї і плани можна реалізувати в чинному правовому полі і наскільки можна досягнути поставлені цілі?

Міф 1: Ніхто не буде звільнений за скороченням, всі будуть переведені.
Такі заяви останнім часом часто звучать з високих трибун. Дійсно, у них хотілося б вірити, розуміючи, що залишитися в наш час без роботи для багатьох людей означає залишитися без засобів існування.

Реальність: На жаль, але значних звільнень за скороченням складно буде уникнути. Основні структурні перетворення в даний час пов'язані зі створенням центрів первинної медико-санітарної допомоги. Планується, що частина працівників поліклінік та амбулаторій повинні будуть працювати в цьому центрі і ключовим тут буде обраний спосіб створення центру і, як наслідок, робочих місць в ньому.

"Забрати" робочі місця з однієї установі та ввести їх у нову - в першому випадку означає скорочення цих робочих місць зі всіма відповідними наслідками і процедурами. Виняток з цього правила становлять такі випадки: зміна підлеглості або відомчої належності установи, зміна власника установи та реорганізація установи.

Реорганізація, може відбуватися шляхом:
а) виділення - з однієї установи частини майна і створення на її основі нової установи (установ);
б) розділення - одна установа (юридична особа) поділяється на дві або більше самостійних юридичних осіб;
в) перетворення - наприклад, у дільничній лікарні скорочують цілодобовий стаціонар і таким чином вона стане амбулаторією;
г) приєднання - одну або кілька установ повністю приєднують до іншій юридичній особи;
д) злиття - одна або кілька установ (юридичних осіб) шляхом злиття утворюють нову юридичну особу.

Якщо у вищезгаданих випадках у штатному розписі нової юридичної особи буде перебувати та ж посада працівника, що і в юридичній особі до зміни його власника або його реорганізації такі працівники не підлягають звільненню. До їх трудових книжок буде занесений запис, наприклад, про реорганізацію установи, а дія трудових договорів з ними буде продовжена.

Якщо ж посади, займаної працівником у даний час, не передбачено в новій юридичній особі і її не буде після реорганізації у колишній юридичній особи, — в таких випадках працівники підлягають звільненню за скороченням.

Також слід враховувати багаторічну практику процедури звільнення за переведенням. Для правильного вирішення цього питання необхідно:
1. Працівнику подати заяву, на ім'я нинішнього свого керівника з проханням: "Прошу звільнити мене за переведенням до ... (найменування установи)...)."
2. Майбутньому роботодавцю працівника направити лист-клопотання до нинішнього роботодавця працівника з проханням "Прошу звільнити за переведенням до нашого закладу П.І.Б. працівника." (Зверніть увагу, що юридична особа, у якій необхідно буде працювати працівнику вже має бути зареєстрованою у держреєстратора).
3. У наказі про звільнення працівника за переведенням за п.5 ст. 36 КЗпП України обов’язково повинні бути вказані і заява працівника, і лист-клопотання його майбутнього роботодавця.)

Важливо! Всі три учасники порядку звільнення-прийому за переведенням мають право на вчинення вищенаведених дій, а не обов'язок.

Міф 2: Мережа комунальних закладів охорони здоров'я, що надають безкоштовну медичну допомогу населенню не скорочується.

Запевнення у цьому можна було чути, як до експерименту з реформування, так і з його початком. Заборона на скорочення мережі закладів охорони здоров'я міститься в статті 49 Конституції України, яка встановила однозначну і безумовну заборону на скорочення мережі державних і комунальних закладів охорони здоров'я, які безкоштовно надають медичну допомогу населенню. Що ж відбувається насправді.

Реальність: Закон про реформування визначає, що "мережа установ охорони здоров'я в пілотних регіонах", це сукупність закладів охорони здоров'я, які задовольняють потребу населення в медичному обслуговуванні на основі професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників. В Основах законодавства України про охорону здоров'я аналогічне визначення з'явиться тільки з 1 січня 2012 року. Якщо стисло, то "мережа закладів охорони здоров'я" —  це сукупність відповідних юридичних осіб, і якщо їх кількість зменшується — скорочується і мережа таких установ. На практиці були різні підсумки вирішення цієї проблеми: як прокурорські протести на рішення органів місцевого самоврядування з посиланням на порушення статті 49 Конституції України, так і відмови від прокурорського реагування у аналогічних випадках; і рішення судів про те, що приєднання однієї установи охорони здоров'я до іншої —  це порушення Основного Закону, так і навпаки, —  що це не є порушення Конституції.

На мою думку, злиття, приєднання, а тим більше ліквідація комунальних закладів охорони здоров'я, які безкоштовно надають медичну допомогу населенню — є скорочення мережі таких закладів. Іноді, такі дії можна визнати доцільними, АЛЕ, в Конституції з цього приводу все безкомпромісно.

Однозначну крапку в цьому питанні міг би поставити Конституційний Суд України, офіційним тлумаченням 49 статті, однак для відкриття провадження Конституційним Судом немає відомих автору суперечливих судових рішень, що набули чинності з цих проблем. (Якщо Вам такі рішення відомі, будь ласка, направляйте, будемо робити чергову спробу отримання офіційного тлумачення норми Конституції.)

Міф 3: Відбувається реорганізація установ охорони здоров'я у всіх випадках створення центрів первинної медико-санітарної допомоги.

На практиці, приймаються рішення органів місцевого самоврядування, які вказають на передачу частини майна з однієї юридичної особи до складу іншої, називаючи такі дії "реорганізацією". А від того, "реорганізація" це насправді чи ні, залежать і дії роботодавця, і трудові права працівників

Реальність: Наприклад, при передачі частини майна поліклінічної служби, пов'язаного з робочими місцями з Центральної міської лікарні до Центру первинної медико-санітарної допомоги, який створюється, — відбувається не "реорганізація", а "реструктуризація" в ЦМЛ, що тягне за собою скорочення робочих місць у даному закладі. Дотримання процедури скорочення, вимагає затвердити новий штатний розклад не пізніше ніж за три місяці, щоб головні лікарі могли виконати вимоги трудового законодавства і повідомити первинну профспілкову організацію про причини, терміни і категорії працівників, які підлягають скороченню (звільнення за скороченням за п.1 ст.40 КЗпП). Самих працівників і службу зайнятості потрібно повідомити не пізніше ніж за два місяці про звільнення, і запланувати розрахункові та вихідну допомогу у розмірі середнього місячного заробітку (у тому числі і тим, хто працює за сумісництвом). Так, звільнення за скороченням в підсумку може і не відбутися, якщо працівник буде звільнений, наприклад, за переведенням, але для цього також потрібно дотримати певну процедуру і отримати і згоду працівника, і лист-клопотання від його майбутнього керівника.

При цьому, трудове законодавство прямо забороняє звільняти за скороченням (крім ліквідації установи) таких працівників: вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років (до шести років, якщо згідно з медичним висновком дитина потребує додаткового домашнього догляду), одиноких матерів при наявності дитини віком до чотирнадцяти років або дитини-інваліда (до 18 років (повноліття)), батька, який виховує дітей без матері (у тому числі у разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), а також опікунів (піклувальників) і прийомних батьків. (статті 184 і 186-1 КЗпП).

Насправді, проблемних питань набагато більше, ніж постарався висвітлити в даній статті. Наша постійна комісія, 10 листопада 2011 року проводить круглий стіл "Реформування охорони здоров'я: ризики і реальність", на якому планується узагальнити проблемні питання реформування галузі і знайти на них відповіді.

2 коментарі:

  1. Наша область визначена як пілотний регіон і ми сподівалися, що експеримент з реформування галузі охорони здоров»я має на меті покращення медичної допомоги населенню, створення гідних умов праці медичних працівників, ефективне використання бюджетних коштів, впровадження новітніх медичних та інформаційних технологій.
    На превеликий жаль початок впровадження реформи відзначено різким погіршенням забезпечення первинної ланки медичної допомоги.

    Скорочення штатних одиниць місцями сягає від 25 до майже 50% від того, що є за нині діючого наказу.
    «Тимчасовий» штатний розклад непередбачає посад медичних реєстраторів, медичних сестер фізіотерапевтичних кабінетів, денних стаціонарів, кабінетів стоматолога, фельдшерів, акушерок. Як має працювати медичний заклад без цих категорій медпрацівників не зрозуміло?
    Повністю скорочується допоміжний персонал (вартівники, опалювачі, садівники, робітники по обслуговуванню будівель). За таких умов неможливо забезпечити життєздатність будівель, їх безпечну експлуатацію, дотримання вимог пожежної безпеки та охорони праці, та навіть елементарне збереження матеріальних цінностей.
    З незрозумілих причин планується ліквідація юридичного статусу самостійних амбулаторій (на створення, юридичну реєстрацію, ліцензування та акредитацію яких було витрачено багато часу та бюджетних коштів). В той же час робота амбулаторій в статусі юридичних осіб довели свою ефективність.
    На всі ці негаразди накладається ще й недостатнє фінансування навіть цих урізаних посад.
    В усих цих нескоординованих діях явно проглядається незадовільна підготовка процесу реформування, що потребує негайної корекції термінів впровадження змін, докорінного якісного покращення нормативної бази, приведення фактичного фінансового забезпечення медичних закладів у відповідність до діючих нормативів МОЗ.
    Експеримент не повинен призводити до звуження можливостей для надання медичної допомоги населенню та погіршенню умов праці медичних працівників
    Гоова Донецької обласної асоціації лікарів ЗПСМ
    Северин С.П.

    ВідповістиВидалити
  2. Закон совсем не ясен.Особенно абзац 2 ст 3.2.
    Процитирую: Надання первинної медичної допомоги забезпечують центри первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, які є закладами охорони здоров'я, а також лікарі загальної практики - сімейні лікарі, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці та можуть перебувати з цими закладами охорони здоров'я у цивільно-правових відносинах
    Кто этому предпринимателю платить будет?и по каким расценкам.
    Что нужно,для того чтоб стать этим предпринимателем?
    И далее:Первинну медичну допомогу, у тому числі з проведенням медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я, можуть надавати також лікарі загальної практики - сімейні лікарі, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.
    Это получается и больничные листы предприниматели выдавать будут?
    С уважением Анищенко Э.А.
    Марьинская ЦРБ.

    ВідповістиВидалити