Шановні читачі нашого блогу!
До Вашої уваги доповідь голови Громадської ради при Донецькій ОДА на всеукраїнській конференції «Громадські Ради в Україні: як забезпечити ефективність» (Київ, 1.07.2011).
Основною метою виступу було звернення до колег із запрошенням до спільного пошуку засобів забезпечення більшої ефективності консультативно-дорадчих органів, якими є громадські ради. В матеріалі осмислення досвіду побудови структури та внутрішніх комунікацій в Громадській раді при ДонОДА.
Оригінал доповіді:
Умовно діяльність обласної Громадської ради можна розділити на дві сфери. Перша – це рівень внутрішньої комунікації членів Громадської ради, внутрішня робота. Друга – це зовнішні комунікації Громадської ради, з ОДА, іншими органами місцевої влади, з ІГС, що не ввійшли в Громадську раду.
Умовно діяльність обласної Громадської ради можна розділити на дві сфери. Перша – це рівень внутрішньої комунікації членів Громадської ради, внутрішня робота. Друга – це зовнішні комунікації Громадської ради, з ОДА, іншими органами місцевої влади, з ІГС, що не ввійшли в Громадську раду.
Зосередимось на першій сфері, маючи на увазі взаємозв’язок і взаємозалежність обох. Адже потуга і спроможності Громадської ради накопичені «в собі» обов’язково трансформуються в можливостях впливу на інших. І навпаки.
Перед тим, як перейти до викладу деяких суджень, зроблю одне зауваження. Даний матеріал – це звернення до колег з запрошенням до спільного пошуку засобів забезпечення більшої ефективності нашої роботи. Сказане надалі – повністю позбавлене претензій на якийсь універсалізм, а лише частка нашого скромного досвіду, яким ми хочемо поділитись.
Умови підвищення ефективності внутрішньої організації обласної Громадської ради можна, думаю, розглянути в двох методологічних ключах. Це - структурно-функціональний, зосереджений на організаційній структурі. Образно кажучи, тут мова про конструкцію «котла». І це – біхевіоральний, поведінковий, зосереджений на персональних характеристиках членів Громадської ради, по іншому – енергія, що наповнює котел. При невдалій конструкції нормальна робота неможлива, при енергетичних збоях – також.
Почнемо з першого. Характер внутрішньої комунікації залежить в першу чергу від організаційної структури обласної Громадської ради. В Громадській раді при ДонОДА вона наступна: голова, три заступники голови, Правління (18 осіб), секретаріат (3 особи), 13 постійних комісій (від 5 до 12 осіб), тимчасові робочі групи тематичної направленості. Для чисельної Громадської ради – у нас це 71 представник ІГС – це, як видається, цілком прийнятна, якщо не оптимальна структура.
Другий момент – запуск взаємодії між всіма елементами структури. Тягловою силою цього процесу у нас стали Правління і Секретаріат. Перше – формуючи змістовно-проблемний порядок денний діяльності, другий – забезпечуючи всі організаційні моменти, внутрішню поінформованість членів Громадської ради та весь документообіг.
Зрозуміло, що запряжними в цьому послідовному ланцюжку елементів організації мають бути голова і його заступники. Останні є кураторами напрямків роботи – інформаційно-аналітичного, організаційного та взаємодії з іншими Громадськими радами та ІГС. Окрім цього заступники є кураторами та помічниками в роботі 4-5 постійних комісій.
Первинною організаційною ланкою є наші 13 ПК. За Положенням про Громадську раду вони - базовий елемент функціонування Громадської ради. Через них йде реалізація рішень загальних зборів, засідань правління, розпоряджень голови, вони стають також ініціаторами ідей, постановки проблем, підготовки документів, організаторами різних публічних заходів.
З досвіду нашої роботи сформулюю дві проблеми, з якими стикаємось в намаганнях підняти ефективність постійних комісій.
- Голови ПК: слабкий, безініціативний, недосвідчений голова здатен паралізувати роботу ПК. Голова обирається членами ПК і замінити його може також лише постійна комісія.
- Мало спроможний склад комісії, коли сформована на принципі добровільного вибору сфери інтересів група людей не здатна до спільної компетентної конструктивної роботи.
Для прикладу, пропорції в Громадській раді при ДонОДА по спроможності наших постійних комісій наступні: 4 ПК – активні, лідери; 5 – середняки; 4 ПК – малоспроможні, недієві.
- Відкритий критичний діалог на загальних зборах і правлінні, зустрічі голови ради з проблемними комісіями. Це морально-виховні інструменти впливу. Вони спрацювали у нас щодо кількох ПК.
- Сподіваємось більш дієвими стануть зроблені нами оргвисновки – рекомендація загальних зборів щодо зміни голови ПК – та внесені зміни до Положення про громадську раду про ротацію через півроку голів ПК. Як крайній засіб бачиться розпуск не працюючих ПК.
- Посилення спроможності слабких ПК через організацію навчання їх членів.
Такий в загальних рисах механізм нашої внутрішньої організації та інструменти, які використовуємо для його відлагодження. Тому можливість ефективної роботи нашого «котла» з позицій його структурної організації оцінюємо позитивно.
Останнє зауваження щодо цієї сторони проблеми полягає в наступному. Запустити роботу структурних елементів Громадської ради – це половина справи. Не менш важливо і здається більш складно стає підтримання роботи в прийнятному режимі. Загальна схема може виглядати так: ЗАПУСК – ПІДТРИМАННЯ В ДІЄВОМУ СТАНІ – ПЛАНУВАННЯ – КОНТРОЛЬ ВИКОНАННЯ.
Тепер про другий - індивідуально-персональний зріз в аналізі умов підвищення ефективності роботи Громадської ради.
Громадська рада в області – дитя і зліпок з громадянського суспільства краю. В персональному вимірі це різнорідність характеристик осіб, що ввійшли в Громадську раду. Тут молоді і досвідчені представники громадськості, провладні і опозиційні, партійні і безпартійні, ідеалісти і циніки, гіперактивні та пасивний баласт. Їх пропорції дають три принципово різні режими роботи Громадської ради:
- Перегрівання і робота «вразнос», рада бурлить, емоції, протистояння, взаємні звинувачення, пар виходить у свисток.
- «Сплячий режим», коли рада байдужіє, енергія виходить на мінімальний рівень і робота практично зупиняється, колективного синергетичного ефекту діяльності Громадської ради немає.
- Стабільна достатньо потужна робота Громадської ради з явним корисним ефектом.
Ми час від часу зриваємось і переходимо на перший режим, бачимо можливість скочування в другий та докладаємо всіх зусиль, щоб вийти на третій, оптимальний режим роботи. Висновок, до якого доходимо з практики 4-х місячної роботи нашої Громадської ради, - енергетики представників громадськості сумарно достатньо для ефективної діяльності. Проблема в її каналізації в правильному напрямі.
Принципи, на яких стараємось організувати внутрішні міжперсональні комунікації в Громадській раді, можна звести до наступних основних.
- Визнання права всіх на голос, на позицію, а отже і опозицію
- Деполітизація
- Формування дієздатного ядра, команди
- Навчання в дорозі
- Залучення розширене до конкретних справ
- Скидання баласту.
Вчимося на власному досвіді, а інколи і помилках, хотіли б ширше використовувати апробований позитивний досвід інших та віримо, що Громадська рада має значний потенціал розвитку і буде з часом здатна компетентно і авторитетно представляти інтереси громади в партнерському діалозі з владою.
Немає коментарів:
Дописати коментар