8 червня 2011 р.

У Донецьку обговорили як захистити конституційні права і свободи підприємництва та громадян України.


Джерело: Постійна комісія Громадської ради при Донецькій ОДА з питань захисту прав і свобод громадян, законності і правопорядку, сприяння боротьби з корупцією та комісія з питань розвитку малого і середнього бізнесу, створення нових робочих місць.
 
7 червня 2011 року у  конференц-залі Бізнес-готелю «Централь» (м. Донецьк, вул. Артема, 87) пройшов круглий стіл на тему: «Правові  засади захисту конституційних прав і свобод підприємництва та громадян України». 

Організатором заходу виступила постійна комісія Громадської ради при Донецькій ОДА з питань захисту прав і свобод громадян, законності і правопорядку, сприяння боротьби з корупцією та комісія з питань розвитку малого і середнього бізнесу, створення нових робочих місць.

На круглому столі відбувся ґрунтовний обмін думками з актуальних проблем, що існують в Україні на сучасному етапі розбудови правового громадського суспільства, особливо в таких важливих питаннях, як   захист конституційних прав і свобод підприємництва та громадян України.


Вітаючи присутніх модератор круглого столу - Шульга Андрій Володимирович зробив наголос на актуальності обраної теми. Він зазначив: «цей захід, органічно вписується в багатогранні сторони загального напрямку державної політики, що проводиться по розбудові правового громадського суспільства. Питання захисту конституційних прав і свобод підприємництва та громадян України на сьогодні є найважливішою проблемою внутрішньої політики держави. Є необхідність поєднання зусиль усіх зацікавлених сторін, які приймають участь у побудові справедливого суспільства. Саме стан справ у сфері забезпечення захисту прав і свобод особи, їх практичної реалізації є тим критерієм, за яким оцінюється рівень демократичного розвитку нашої держави і суспільства в цілому». 

Учасники засідання відзначили, що незважаючи на ситуацію в державі, за останній рік поширилася боротьба з корупцією, почалась адміністративна реформа і вибудовується вертикаль влади, як у центрі, так і на місцях. Досягнуто певної економічної стабілізації. 

Однак,  до голосу громадян щодо захисту їх прав і свобод підприємництва влада прислуховуються недостатньо. Не забезпечується захист конституційних прав, відсутні ефективні процедури розгляду скарг в правоохоронних органах і судочинстві, йде тиск на інститути громадянського суспільства. В багатьох випадках звернення громадян та публікації в ЗМІ щодо висвітлення не правових дій посадових осіб в органах державної влади не розглядаються належним чином, а заявники звільняються з посад та переслідуються.

Не залишилися без уваги основні порушення конституційних прав і свобод підприємництва та громадян України. 

Учасники круглого столу жваво обговорювали пріоритети діяльності Прокуратури, правоохоронної та судової систем України. Серед них було визначено: 
  1. Повернення роботи органів прокуратури у законне русло з переглядом кадрової політики та критеріїв дисциплінарної відповідальності та заохочень працівників прокуратури. 
  2. Відкритість та гласність процесів притягнення до відповідальності суддів за незаконні рішення. 
У реалізації майже кожного з цих пріоритетів важливу роль відіграє, поряд з іншими напрямками діяльності Міністерства юстиції України. Так, визначено, що вдосконалення існуючих та запровадження нових законодавчих форм реалізації прав і свобод людини є одним із пріоритетних напрямів законопроектної діяльності Міністерства юстиції й розглядається як важлива складова процесу утвердження громадянського суспільства в державі. 

Поряд з тим, порушувалося питання щодо необхідності вирішення одного із головних завдань демократичної держави – створення та розвиток правових інститутів, які б забезпечували права й свободи громадянина та безвідмовне спрацьовування механізмів викоренення такого негативного явища як бездіяльність органів дізнання, слідства та прокуратури. 

Учасники круглого столу відзначили, що два найважливіші закони, що набрали чинності, – «Про доступ до публічної інформації» і оновлений закон «Про інформацію» - розширюють право громадян на здобуття інформації від державних органів, що зробить роботу чиновників відкритішою і прозорішою. Тепер закон, якщо він буде працювати на місцях, відкриє перед кожним з нас двері в демократичне, цивільне суспільство, де влада зобов'язана звітувати перед своїми громадянами, де громадянин – головна особа в державі. Ці законодавчі документи дозволять кожній зацікавленій особі витребувати в органів державної або місцевої влади інформацію, що стосується безпеки її (тобто – особи) життя, здоров'я та  захисту його прав. Але ж далі, якщо інформація, що отримана громадянином, свідчить про порушення його прав і свобод органами влади, має працювати система захисту прав і свобод, тобто органи прокуратури та суди. Саме це має стати основним пріоритетом продовження реформи, яку почала влада, відкривши доступ до публічної інформації. Тому тема круглого столу є логічною пропозицією від громадськості до Президента України та центральної влади щодо створення прозорого правового простору для захисту кожним своїх прав та інтересів згідно Закону. 

Питання реалізації прав і свобод громадян набувають в Україні особливого значення. У ст. З Основного Закону нашої держави підкреслено, що "людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і, безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю". Цим самим підіймаються на найвищу сходинку усі дії в сфері практичного здійснення прав людини і громадянина. 

У цій же статті зазначено: "Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави". Вказані приписи Конституції зумовлюють необхідність принципово нового підходу до захисту прав людини, сприяння такому становищу, за якого будь-які права і свободи реалізовувалися та захищалися б з найменшими затратами зусиль. Нині існує дуже важлива проблема максимального спрощення механізму здійснення і захисту прав та свобод людини і громадянина. 

За результатами обговорень прийнято підсумкову резолюцію, що відображає загальну зацікавленість учасників заходу у вирішенні найбільш болючіших питань у цій сфері.

З урахуванням розглянутих проблем, з метою подальшого вдосконалення та посилення конституційних гарантій прав людини, прийнято такі рекомендації:
  1. Внести зміни до ст. 15 Закону України «Про прокуратуру» п.5, текст викласти в наступній редакції: «призначає заступників прокурора Автономної Республіки Крим, прокурорів областей, міст Києва і Севастополя, їх заступників, міських, районних, міжрайонних, а також прирівняних  до них інших прокурорів за узгодженням з радами органів місцевої самоврядності відповідного рівня.  Звільняє  заступників прокурора Автономної Республіки Крим, прокурорів областей, міст Києва і Севастополя, їх заступників, міських, районних, міжрайонних, а також прирівняних  до них інших прокурорів в разі вираження ним недовір'я  радами органів місцевої самоврядності відповідного рівня.
  2. Внести зміни до ст.19 п.3 Закону України «Про  прокуратуру», виключити фразу, - «і іншим повідомленням».
  3. Внести зміни до Закону України «Про  друкарські засоби масової інформації (друк) в Україні» (аналогічно інші засоби масової інформації), окремою статтею, - зобов'язати  засоби масової інформації подавати заяви по фактах  порушення законності в органи прокуратури викладеним в інформаційних повідомленнях і публікаціях.
  4. Статтю 17 Закону України «Про прокуратуру»  виключити (слідчі прокуратури, слідство повністю передається по підвідомчості).
  5. Внести зміну до Закону України «Про судочинство» окремою статтею, - «Суди  всіх рівнів (Адміністративного, Господарського, суди загальної  юрисдикції.)   при виявленні  неправомочних рішень  або дій прокуратури в десятиденний термін виносять  визначення  про виплату  повної матеріальної компенсації  за нанесеного морального і матеріального ушкодження   працівником прокуратури що прийняв неправомочне рішення або що здійснив неправомочну дію. Розмір збитку визначається  судом самостійно, з врахуванням  вимог  сторони, що потерпіла.  В разі, якщо неправомочні рішення або дії прокуратури містять ознаки кримінального правопорушення, визначення суду має бути винесене в триденний термін і передане слідчому  (МВС, ДПАУ, СБУ.) для ухвалення рішення  згідно чинного законодавства.
  6. Розробити положення щодо позапарламентського контролю за діяльністю виконавчої влади в Україні, для чого ввести до Конституції новий розділ – "Громадянське суспільство", де вдосконалити механізми громадського контролю за діяльністю виконавчої влади в Україні.
  7. Необхідно на державному рівні вивчити питання про запуск спеціального телепроекту, метою якого буде підвищення рівня правової грамотності населення. У якому треба передбачити освітлення, поряд з роз'ясненнями, положень законодавства, конкретних фактів захисту прав громадян, а також заходи, прийняті відносно чиновників, які допустили порушення  при розгляді скарг.
  8. Поставити питання перед владою про необ’єктивне ставлення суспільства і влади до правоохоронної системи, при якої держава не як реагує на відсутність покарання працівників прокуратури та суддів, що допустили порушення, і одночасно не створює механізми захисту прокурорів та суддів, на яких здійснюється тиск за законні рішення. Звернути увагу державних діячів на важливість обох питань, на актуальність цієї теми, яка тісно пов’язана з однаковим ставленням органів прокуратури до ґрунтовних та необґрунтованих скарг, де кожна скарга розцінюється як необґрунтована і це стає принципом роботи.
  9. Виробити єдину систему обліку доходів і витрат чиновників всіх рангів з обов'язковою щорічною подачею декларації про доходи і витрати їх дітей (незалежно від віку і місцем проживання), їх дружин (мужів), їх батьків з обох боків. Внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення  щодо посилюванню штрафних санкцій від трьох до п'яти їх посадових окладів за не подачу або не своєчасну подачу декларації у встановлений термін. В разі повторного порушення вирішувати питання про невідповідність посади.
Резолюція прийнята більшістю учасників «круглого столу» та винесена на обговорення членів Громадської ради при ДонОДА. Протягом тижня чекаємо пропозицій до резолюції. Остаточний варіант резолюції буде прийнятий на чергових зборах Громадської ради при  ДонОДА.

У роботі круглого столу взяли участь:
  • Коростельов Віталій Вікторович, перший заступник голови державної податкової адміністрації у Донецькій області - начальник управління податкової міліції ДПА у Донецькій області підполковник податкової  міліції  ; 
  • Князєв Сергій Володимирович, заступник начальника Управління державної служби боротьби з економічними злочинами МВС України у Донецькій області;
  • Лачин Вадим Сергійович, заступник начальника слідчого відділу управління державної служби боротьби з економічними злочинами МВС України у Донецькій області;
  • Клюжев Олександр Володимирович, заступник Голови Громадської ради при ДонОДА;  
  • Лурсманашвілі Шавлегі Мурманович, заступник Голови Громадської ради при ДонОДА;
  • Сімонов Сергій Костянтинович, секретар Громадської ради при ДонОДА;
  • Шашкова Тетяна Іванівна, голова правління ДОГО «Взаємодія», Голова Комісії Громадської ради при ДонОДА з питань розвитку малого і середнього бізнесу та створення нових робочих місць;
  • Шинкова Вікторія Вікторівна, член ДМГО «Асоціація платників податків України в м. Донецьк», член Комісії Громадської ради при ДонОДА з питань захисту прав і свобод громадян, законності і правопорядку, сприяння боротьби з корупцією;
  • Ніколаєв Станіслав Олексійович, голова ММГО «Маріупольський міський комітет запобіганню та протидії корупції», член Комісії Громадської ради при ДонОДА з питань захисту прав і свобод громадян, законності і правопорядку, сприяння боротьби з корупцією;
  • Кашкевич Наталя Володимирівна, голова Президії ДОГО «Спілка будівельників Донбасу»; 
  • Клименко Валерій Ілліч, віце-президент МГО ветеранів державних правоохоронних органів спеціального призначення та їх спецпідрозділів «Вимпел України», Голова постійної комісії Громадської ради при ДонОДА з питань захисту прав і свобод громадян, законності і правопорядку, сприяння боротьби з корупцією;
  • Шульга Андрій Володимирович, інститут громадянського суспільства ПП «Шульга» (загальне політичне видання газета «Вісник»),  член Комісії  Громадської ради при ДонОДА з питань захисту прав і свобод громадян, законності і правопорядку, сприяння боротьби з корупцією та інші. 
Відеозвіт з «круглого столу» буде виставлений на блозі найближчим часом.

Фото звіт з круглого столу:
За більш детальною інформацією про діяльність постійної Комісії з  питань захисту прав і свобод громадян, законності і правопорядку, сприяння боротьби з корупцією Громадської ради при Донецькій обласній державній адміністрації звертайтесь до Клименка Валерія Ілліча за телефоном: 050-580-44-72 або за електронною поштою: vimpel_ukraine@ukr.net.

Немає коментарів:

Дописати коментар