30 липня 2012 р.

Наявність «джинси» в регіональних ЗМІ занижує рівень журналістики та підриває довіру читача до неї

Джерело: Комісія з питань інформаційної політики Громадської ради при ДонОДА 

26.07.2012 року члени комісії з питань інформаційної політики Громадської ради при Донецькій ОДА Закревська Світлана та Онопко Оег взяли участь у засіданні круглого столу «Оцінка результатів моніторингу донецьких ЗМІ». 

Протягом шести місяців група незалежних експертів в рамках проекту «У-Медіа» здійснювала моніторинг шести донецьких друкованих засобів масової інформації і двох Інтернет-видань з метою дослідження ситуації щодо дотримання стандартів журналістської етики, виявлення матеріалів із ознаками комерційної або політичної замовності, прихованої реклами. 

Оцінувалися відомі масовому читачу, традиційно популярні в Донбасі газети «Жизнь», «Донбасс.Неделя», «Вечерний Донецк», «Вечерняя Макеевка», тижневики «Донецкие новости» та «Панорама», а також інтернет-видання «Новости Донбасса» і «УРА-Інформ.Донбасс» як одні з найбільш прогресуючих і таких, що впливають на формування громадської думки в інформаційному просторі регіону. 

За півроку експерти проаналізували 870 матеріалів. Всі вони оцінювались на дотримання журналістських стандартів, на наявність ознак замовності, на відповідність вимогам щодо маркування матеріалів рекламного характеру. Стандарти включали оцінку по шести індикаторам: баланс думок / точок зору; оперативність; достовірність (посилання на джерела); відокремлення фактів від коментарів; точність; повнота представлення фактів. 

При максимальній можливій оцінці в 6 балів донецькі видання набрали в середньому 4,14 бали заробивши в цілому оцінку «добре». При порівнянні друкованих і електронних ЗМІ «змагання» виграли електронні сайти (3,93 бали проти 4,35).

Одними з найслабших позицій виявились баланс думок, повнота представлених фактів та не відділення фактів від авторських коментарів про них. Лише в 60-70% оцінених матеріалів стандарти були дотримані. Сильними сторонами донецької преси виявилися оперативність, достовірність (посилання на джерела інформації) та точність як наведення конкретних даних. Сумарно 80-90 % інформації відповідають цим стандартам. 

З усіх оцінених матеріалів 231 мали ознаки замовних. Найбільше джинси політичної особливо в друкованих виданнях. Немало комерційних і неправильно маркованих матеріалів. Ця частка становить 27%, тобто більш ніж кожний четвертий матеріал в донецькій пресі. 

Крім донецьких експертів матеріали вибраних видань проходили паралельну оцінку експертів зі Львова, Сум, Харкова і Вінниці впродовж чотирьох місяців. Сумарно донецькі ЗМІ набрали у зовнішній оцінці 3,79 бали з 6 можливих. 

Як зазначає Закревська Світлана, голова комісії з питань інформаційної політики Громадської ради при Донецькій ОДА: «Дуже важливо, щоб донецькі ЗМІ відповідали європейським стандартам. Реалізація таких проектів, результати яких ми сьогодні побачили, повинні сприяти підвищенню рівня засобів масової інформації, забезпечити не упередженість у подачі матеріалів. Однак, слід зазначити, що наявність так званої «джинси» маніпулює громадською думкою та вводить в оману читачів. Щоб цього не було, він (авт. - читач) має право на те, щоб «замовні» матеріали були позначені відповідним закону чином».

Результати моніторингу донецьких ЗМІ
Результаты_мониторинга_донецких_СМИ_февраль_июль 2012  
За матеріалами круглого столу «Оцінка результатів моніторингу донецьких ЗМІ», ГО "АРМС" та ГО «Центр аналізу та розвитку громадських комунікацій «ДІАЛОГ»»

Немає коментарів:

Дописати коментар