20 січня 2014 р.

Підсумки реформування системи охорони здоров`я області у 2013 році. Проблеми, перспективи та завдання на 2014 рік: за матеріалами колегії Департаменту охорони здоров'я ДонОДА

Реформування медичної допомоги в Донецькій області у поточному році проводилося у відповідності до Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава” на принципах дотримання чинного законодавства України, етапності, наступності, послідовності, прозорості, міжвідомчої координації.

Протягом 2013 року відкрито 8 нових амбулаторій центрів первинної медико-санітарної допомоги (далі – ЦПМСД) : 5 – для міського населення, 3 – для сільського населення та 1 медичний пункт. Ще 7 амбулаторій та 1 ФАП переміщено у відремонтовані приміщення з метою наближення до міста проживання населення.

На дооснащення амбулаторій та ФАПів за рахунок місцевого бюджету і позабюджетних надходжень було виділено 4,4 млн. грн., на які були закуплені оргтехніка, твердий інвентар, медобладнання. Оснащеність ЦПМСД без урахування дрібного і одноразового інструментарію (вартістю до 1000,0 грн.) складає 84%. Комп'ютерною технікою центри оснащені на 86,2%.


У два рази з початку медичної реформи збільшено обсяг підготовки і перепідготовки медичних працівників на курсах спеціалізації загальної практики-сімейної медицини (у 2011 році – 102 лікаря, у 2012 році – 145 лікаря, у 2013 році – 269 лікарів).

Впроваджена система надбавок стимулюючого характеру до заробітної плати за обсяг виконаної роботи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 395 «Деякі питання оплати праці медичних працівників, що надають первинну медичну допомогу та є учасниками пілотного проекту з реформування системи охорони здоров’я». У 2013 році передбачено цільових коштів у сумі 90,8 млн. грн., за звітний період освоєно 47,1% планових призначень.

У рамках реалізації програм «місцевих стимулів», що прийняті в усіх містах і районах області, у 2013 році надано вісім квартир та будинків, на сімнадцяти адміністративних територіях запроваджено безкоштовний проїзд у транспорті для медичних працівників. У 2013 році у вищих медичних закладах І-ІУ рівнів акредитації за кошти місцевих бюджетів навчається 70 студентів. Усього за звітний період на виконання заходів Програм з місцевих бюджетів виділено 10,5 млн. грн.

Активно формується електронний реєстр пацієнтів, як це передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2012 № 546 «Про затвердження Положення про електронний реєстр пацієнтів» та Порядком ведення електронного реєстру пацієнтів Вінницької, Дніпропетровської, Донецької областей та м. Києва, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 30.08.2012 № 666. На теперішній час внесені до реєстру дані на 3,8 млн. мешканців, що складає 89,2% від загальної чисельності населення області. У 423 амбулаторіях встановлена локальна мережа (96% від тих, де є така необхідність), 352 амбулаторій підключені до мережі Інтернет (78,2%).

З 1 вересня поточного року в області успішно проведено кампанію з реалізації права пацієнта на вільний вибір лікаря первинної ланки, яка тривала протягом місяця. Всього звернулись з метою зміни лікаря первинної ланки
71,2 тис. осіб, що склало 1,7%, з них близько 80% - з причин зміни місця проживання.

З 01.05.2013 почав функціонувати єдиний обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф з 11 відокремленими структурними підрозділами - станціями швидкої медичної допомоги. Відкрито 4 пункти тимчасового базування бригад швидкої медичної допомоги.

Відповідно плану заходів Національного проекту "Вчасна допомога» в області створюється єдина диспетчерська служба. Проведено оплату проекту по створенню єдиної диспетчерської служби (146,0 тис. грн.) та її оснащенню мобільним зв'язком, стаціонарними телефонами, комп'ютерами, меблями, електрогенераторними установками (2075,0 тис. грн.). Укладено договір на закупку машин, придбання медичного одягу для медпрацівників служби. Також укладено договір на проведення робіт з реконструкції приміщень для розміщення центральної диспетчерської служби (4,5 млн. грн.). У м. Донецьк проводиться робота по устаткуванню бригад швидкої медичної допомоги охоронним приладом «тривожна кнопка» державної служби охорони.

Проведена робота дозволило поліпшити своєчасність прибуття бригад швидкої допомоги до хворих з 79% в попередні роки до 86% в містах і до 84% в селах, збільшити фінансування на медикаменти з 4 до 25 грн. на 1 виклик, поліпшити забезпеченість медикаментів, знизити кількість непрофільних викликів швидкої допомоги на 25%.

Для поліпшення перинатальної допомоги триває робота щодо створення в області мережі з 7 перинатальних центрів II рівня. На теперішній час відкрито 2 таких центри (мм. Макіївка, Маріуполь).

Продовжено закриття малопотужних пологових стаціонарів з кількістю пологів менш, ніж 400 за рік: з 01.04.2013 закрите пологове відділення ЦМЛ
м. Кіровське, закрите пологове відділення в Олександрівській ЦРЛ (126 пологів за рік). Завдяки проведеним заходам рівень малюкової смертності за 11 місяців склав 11,0‰, що на 8,6% менш, ніж за аналогічний період 2013 року (12,7‰).

Розпочато другий етап проведення реформування щодо реорганізації вторинного рівня надання медичної допомоги. Визначено план перспективного розвитку закладів охорони здоров'я вторинного рівня. З метою відпрацювання механізму створення госпітальних округів, визначення можливих ризиків при реорганізації закладів вторинного рівня створено експериментальний Добропільсько-Олександрівський госпітальний округ, функціонування якого почнеться з січня 2014 року. Розпочата робота щодо передачі на обласний рівень закладів охорони здоров’я вторинного рівня сільських районів, яку планується завершити до кінця поточного року.

У 10 багатопрофільних лікарень, які визначено як лікарні інтенсивного лікування, триває робота щодо створення відділень екстреної (невідкладної) допомоги (загальна сума ремонтних робіт склала 29,9 млн. грн., сума закупівлі обладнання для цих відділень – 50,3 млн. грн.).

Одночасно з реорганізацією загальної лікарської мережі проводиться робота щодо оптимізації мережі спеціалізованих закладів (туберкульозних, психіатричних, наркологічних, дерматовенерологічних).

У 2013 році асигнування на охорону здоров’я у зрівнянні з 2011 роком зросли на 36%. Фінансування первинного рівня збільшилося на 8,7% за рахунок зміни Формули. В структурі витрат на охорону здоров’я видатки на оплату праці з нарахуваннями складають 76,5%, на медикаменти – 7,0%, продукти харчування – 2,4%, енергоносії – 7,7%.

Завдяки впровадженню нової 2-х кодової моделі фінансування первинної медичної допомоги та укладенню договорів про медичне обслуговування населення, появилася можливість гнучкості в ухваленні управлінських рішень та можливість ефективнішого використання фінансових ресурсів.

Однак, на теперішній час існують проблеми, які необхідно вирішувати на місцях.

Забезпеченість амбулаторіями по Донецькій області дорівнює 0,83 на
10 тис. населення при нормативі 1,87, що означає необхідність відкриття ще 360 амбулаторій. При цьому розвиток мережі амбулаторій та їх наближення до населення первинного рівня медичної допомоги здійснюється дуже повільно.

У 2013 році робота щодо поліпшення транспортного сполучення та ремонту транспортних шляхів для можливості наближення медичного забезпечення до населення майже не проводилась.

Ризиком щодо кадрового забезпечення закладів охорони здоров`я, особливо первинної ланки, є низька соціальна захищеність медичних працівників в процесі реорганізації закладів охорони здоров'я. Рішення цієї проблеми знайшло відображення у прийнятих в містах і районах області програмах «місцевих стимулів» для медичних працівників на 2012-2015 роки. У той же час напрямок цієї роботи потребує активізації.

У всіх містах і районах області відзначається низький відсоток виплат стимулюючих надбавок.

Неефективно використовується автотранспорт, закуплений для центрів первинної медико-санітарної допомоги за кошти державного бюджету
у 2012 році у мм. Маріуполь, Сніжне, Донецьк.

У Костянтинівському, Першотравневому, Слов'янському і Шахтарському районах не працюють системи передачі електрокардіограм «Тредекс».

Також проблемою є недосконалість висвітлення в місцевих засобах масової інформації результатів проведення реформи системи охорони здоров’я, що призводить до негативного ставлення населення до нововведень.

З метою усунення недоліків в роботі та мінімізації ризиків реформування системи охорони здоров’я області, керуючись статтею 22 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», колегія облдержадміністрації



Колегія вирішила:



Відзначити, що надання в області медичної допомоги населенню в рамках реалізації пілотного проекту з реформування системи охорони здоров'я організовано на належному рівні. Рекомендувати начальникам управлінь/відділів охорони здоров’я міських рад, райдержадміністрацій, головним лікарям ЦМЛ, ЦРЛ, ЦПМСД:
1.1. Взяти під особистий контроль виконання завдань та заходів Національного плану дій в частині проведення реформування системи охорони здоров’я на відповідних територіях

термін виконання – постійно



1.2. Забезпечити належну доступність первинної медичної допомоги шляхом відкриття амбулаторій, наближених до місць проживання населення, відповідно до затверджених щорічних планів відкриття амбулаторій та нормативу забезпеченості

термін виконання – протягом 2014 року

 1.3. Переглянути графіки роботи ЦПМСД з урахуванням рекомендацій МОЗ України

термін виконання – I квартал 2014 року

1.4. Забезпечити відкриття пунктів невідкладної медичної допомоги при центрах первинної медико-санітарної допомоги та організувати їх роботу

термін виконання – I квартал 2014 року

1.5. Забезпечити укладення центрами первинної медико-санітарної допомоги з відповідними розпорядниками бюджетних коштів договорів про медичне обслуговування населення на 2014 рік

термін виконання – до кінця 2013 року

1.6. Продовжити дооснащення центрів первинної медико-санітарної допомоги медичним обладнанням та автотранспортом відповідно до затвердженого табелю оснащення

термін виконання – протягом 2014 року

1.7. Організувати своєчасну закупівлю витратних матеріалів для наявного медичного обладнання

термін виконання – протягом 2014 року

1.8. Забезпечити контроль за своєчасним та повним використанням цільових видатків, виділених з державного бюджету на виплату надбавок стимулюючого характеру медичним працівникам, які надають первинну медичну допомогу, за обсяг та якість роботи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 395

термін виконання – постійно

1.9. Забезпечити виконання в повному обсязі заходів програм «місцевих стимулів» для медичних працівників на 2012 – 2015 роки

термін виконання – постійно

1.10. Здійснювати особистий контроль за ефективним використанням медичного автотранспорту та обладнання для закладів охорони здоров'я, що придбані за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам

термін виконання – постійно

1.11. Ініціювати перед органами місцевого самоврядування поліпшення транспортного сполучення між закладами охорони здоров`я та віддаленими населеними пунктами (за необхідністю)

термін виконання – протягом 2014 року

1.12. Забезпечити медіасупровід проведення реформування системи охорони здоров'я на власних офіційних сайтах з щотижневим оновленням інформації

термін виконання – постійно

1.13. Активізувати інформаційно-роз'яснювальну роботи у місцевих засобах масової інформації, на радіо, телебаченні тощо

термін виконання – постійно

1.14. Посилити організаційну роботу щодо реалізації пілотного проекту з державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою

термін виконання – постійно

2. Відділу реформування охорони здоров’я та забезпечення лікарськими засобами управління організації та розвитку медичної допомоги населенню департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації (Турупалова):

2.1. Забезпечити координацію дій щодо подальшого проведення реформування системи охорони здоров'я у Донецькій області

термін виконання – постійно

2.2. Забезпечити координацію дій щодо розвитку мережі служби (підстанцій, пунктів базування бригад швидкої медичної допомоги) для забезпечення нормативу прибуття бригад на місце події

термін виконання – постійно

2.3. Забезпечити координацію дій щодо впровадження національного проекту «Вчасна допомога» щодо організації роботи центральної диспетчерської з маршрутизацією викликів (103 усіх операторів зв’язку)

термін виконання – постійно

2.4. Здійснювати моніторинг оснащення відділень екстреної (невідкладної) медичної допомоги, модернізації діагностичних служб, відділень анестезіології та інтенсивної терапії, а також операційних блоків у лікарнях, на базі яких створюватимуться багатопрофільні лікарні інтенсивного лікування

термін виконання – щоквартально

2.5. Здійснювати методично-організаційний супровід функціонування експериментального Добропільсько-Олександрівського госпітального округу

термін виконання – постійно

2.6. Забезпечити координацію дій щодо передачі районних комунальних закладів охорони здоров’я до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що знаходиться в управлінні обласної ради, та їх подальшого функціонування відповідно до плану перспективного розвитку з урахуванням потреб населення

термін виконання – до кінця 2013 року

2.7. Забезпечити координацію дій щодо проведення оптимізації мережі закладів третинного рівня надання медичної допомоги шляхом концентрації матеріально-технічних, кадрових, фінансових ресурсів у потужних закладах охорони здоров’я

термін виконання – постійно

2.8. Забезпечити координацію дій щодо реорганізації спеціалізованих служб

термін виконання – постійно

2.9. Забезпечити координацію дій щодо реалізації в області пілотного проекту з державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою

термін виконання – постійно

3. Відділу лікувально-профілактичної допомоги дітям та матерям управління організації та розвитку медичної допомоги населенню департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації (Філіппова) забезпечити координацію дій щодо створення 5 перинатальних центрів ІІ рівня

термін виконання – щоквартально

4. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника директора департаменту – начальник управління організації та розвитку медичної допомоги населенню департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації Куріто О.Г.



Голова колегії                                О.Б. Петряєва
Секретар колегії                            Т.Г. Хаджинова

Джерело - Департамент охорони здоров'я Донецької обласної державної адміністрації

Немає коментарів:

Дописати коментар